Sorozatunk (A fenntarthatóság első lépései vállalatoknak) következő része a stakeholderek, más szóval érintettek fontosságáról szól; ha a cége fenntarthatósági stratégiát készít, fel kell térképeznie és értékelnie kell a különféle stakeholder-csoportok fontosságát és befolyását.
Az érintettek véleményét csak nyomatékosabbá teszi a közösségi médián alapuló információs társadalmunk: egy elégedetlen alkalmazott posztja, egy problémás munkakörülményekre utaló fotó, akár egy aktivisták által indított social media vadászat egyik napról a másikra robbanhat fel, és okozhat jelentős károkat cégének. A stakeholderek tehát jelentős kockázatot jelentenek üzleti sikereire, és fokozott odafigyelést igényelnek. Azonban egyben lehetőséget is jelentenek a hitelesség, a hírnév, az elérés, a stratégiai tervezés és a versenyelőny javítására, valamint szövetségek kialakítására a fenntarthatósági kihívások megoldásának céjából.
Feltérképezés és bevonás
Egy vállalatnak:
- fel kell mérnie az érdekeltek fontosságát és befolyását,
- elemeznie kell, hogy milyen szempontok alapján értékelik az ESG tényezőket,
- és meg kell határoznia, hogyan teremthet velük kapcsolatot a releváns fenntarthatósági témákban.
A folyamat második lépése, az ESG tényezők értékelésének felmérése, legkönnyebben egy materialitási mátrix segítségével, vagy önálló stakeholder-kapcsolatteremtésekkel és felmérésekkel végezhető el. A kutatások végeztével a vállalatnak meg kell határoznia, hogyan tud a lehető legjobban kapcsolatot teremteni a különböző érintettcsoportokkal, legyen az közvetlen interakció vagy az egyszerű figyelemmel kísérés.
Az érintettek fontossága és befolyása nem ugyanaz: egy stakeholder csoport fontos lehet a vállalatnak üzletei sikerei szempontjából, de ettől még nem biztos, hogy a csoport önmagában befolyásos is. Egy példa: a paradicsomtermelők mint érintettek elengedhetetlenek egy ketchupgyártó számára (ezért fontosak), azonban egyénileg nem rendelkeznek nagy befolyással. Ellenben egy ketchupot értékesítő, nagyobb kiskereskedő ügyfél nagyon befolyásosnak számít.
A külső érintettek mellett a belső érintettek is nagyon fontosak, a kettőjük percepcióját érdemes egymástól külön vizsgálni; azaz két különböző tengelyen megjeleníteni a materialitási mátrixban.
A mátrix működéséről, felépítéséről többet sorozatunk első részében olvashat.
A stakeholderek típusai
A stakeholdereknek iparág és vállalati típus alapján több kategóriába sorolhatóak. Azonban fontos megjegyezni, hogy ezeken a kategóriákon belül minden érintett egyedi, és máshogy vélekedhet egyes témákról.
Munkavállalók
Habár elviekben minden alkalmazott véleménye számít, általában a vezető pozíciókban elhelyezkedőké többet ér, mint mondjuk a gyári vagy raktári dolgozóké. A munkavállalói csoportokat ki kell terjeszteni, valamint a vállalatoknak szélesíteniük kell kapcsolattartói látókörüket a különféle alkalmazotti csoportokkal, és bevonniuk minden lehetséges (esetleg ellentétes) nézetet. Ebbe a kiszervezett dolgozók is beleértendők. Szintén fontos érintettek lehetnek a beszállítók alkalmazottai, attól függően, hogy mennyire járulnak hozzá a vállalat üzleti tevékenységéhez.
Befektetők és részvényesek
Nagyon fontosak mind a tőzsdei, mind a tőzsdén nem jegyzett vállalatok számára. A befektetők szintén csoportokba sorolhatók:
- Az intézményi befektetők (pl. nyugdíjalapok) a hosszú távú nézőpontot képviselik.
- A fedezeti alapok inkább a rövid távú nézőpontot tartják szem előtt.
Az ESG-re összpontosító befektetők és a vállalati portyázók más-más aggályokat helyeznek előtérbe, főleg a vállalatok költségeit illetően. A rövid távú befektetők jellemzően inkább fenntarthatóság-ellenes gyakorlatokat támogatnak, mivel minél nagyobb hozamot és gyorsabb eredményeket akarnak elérni. Mindazonáltal a legtöbb befektető szem előtt tartja az ESG-szempontokat, például a mainstream bankintézmények és a passzív alapkezelők (pl. BlackRock, Vanguard) is. Ezek az érintettek igyekeznek beépíteni az ESG-t az átvilágításaikba, adóbesorolásaikba és befektetési stratégiáikba.
Ügyfelek
Egy vállalatnak ügyfeleit pont annyira kell szegmentálnia az ESG-szempontokat szem előtt tartva, mint ahogy a szolgáltatás javításának érdekében teszi. A b2b vállalatoknak kulcsfontosságú megérteniük klienseik fenntarthatósági elkötelezettségeit. Ha olyan termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínál, amelyek segítik ezen elkötelezettségek betartását, illetve csökkentik a saját kockázataikat, jelentős versenyelőnyt szerezhet. Kifejezetten fontos felmérni a fogyasztói hozzáállást a fenntarthatósághoz, ha egy adott cég közvetlenül az ügyfeleknek értékesít.
Beszállítók
A beszállítólánc-alapú kapcsolatok általában tranzakcionálisak és az anyagi teljesítmény optimalizálására törekednek. Mindezt a felesleg és a készletek csökkentésével igyekeznek elérni. A vállalatokat egyre inkább felelősségre vonják a beszállítási láncaik ESG problémái miatt, így kénytelenek jobban elmélyülni a a beszállítóikhoz és partnereikhez kapcsolódó materiális ESG kockázatok megértésében. Ehhez együttműködésre van szükség a konkurenciával is, akik ugyanazzal a beszállítóval dolgoznak együtt.
A beszállítói láncokhoz nem közvetlenül kapcsolódó, például irodaszereket vagy elektronikai eszközöket árusító eladók fontos forrásai és lehetséges partnerei az ESG kihívások és lehetőségek kezelésének. Fontos elemei lehetnek egy cég diverzitásra vonatkozó elkötelezettségének, vagy alacsony energiafogyasztású termékeket biztosíthatnak.
Versenytársak
A materiális ESG kérdések egy adott szektor minden részesét, így értelemszerűen a versenytársakat is érintik. A közös kihívások és lehetőségek megértése lehetőséget teremthet az előversenyes együttműködésre az olyan problémák megoldására, amellyel egy vállalat nem képes egyedül megbírkózni.
Iparági szervezetek
Számos iparági szervezet, szövetség foglalkozik az ESG kihívásokkal a saját ágazatában, többek között kutatási jelentések kiadásával, együttműködések támogatásával és iparági fenntarthatósági szabványok kialakításával. Gyakran létrehoznak egy fenntarthatósági vezetőkből álló bizottságot a tagságuk körében – velük hasznos felvenni a kapcsolatot.
Civil szervezetek
A civilek igen nagy és sokszínű csoportot alkotnak. A szegmentálás és az együttműködés a kulcsszó mind a globális, mind a regionális márkák számára. A vállalat ESG-témáinak megfelelően lehetnek nemzetközi, országos, helyi vagy éppen környezetvédelmi, társadalmi szervezetek, amelyek nyomon követik a cég tevékenységét. Ide tartozik a tudományos szcéna is, amelynek tagjai tanulmányozzák és írnak a fenntarthatóságról
Ezen csoportok feltérképezése után a cégnek el kell döntenie, melyek tudnak megfelelő betekintést nyújtani az ESG kockázatokba és lehetőségekbe, valamint hogy kihez fordulhatnak egy esetleges fenntarthatósági krízis, például a gyermekmunka megszüntetése érdekében.
Média
Egyre szélesebb körben fedi le az ESG kérdéseket, egyrészt azért, hogy minél jobban számon tarthassa a vállalatok esetleges helytelen magatartását, másrészt, hogy a sikertörténetekről, pozitív fejleményekről tudósítson. A mainstream médián és a releváns közösségi médián kívül egyre több platform foglalkozik a fenntarthatósággal (pl. a Hiperzöld.hu is).
Törvényi szabályozók
A vállalatoknak folyamatosan figyelemmel kell kísérniük az ESG témákkal kapcsolatos helyi, nemzeti és nemzetközi szabályozási trendeket, mivel azok nagyon gyorsan és gyakran változnak. A legfontosabb törvényi szabályozási szereplők azonosítása, és a velük való kapcsolattartás a materiális ESG kérdésekről történő visszajelzés céljából létfontosságú a stratégiai tervezéshez.
Ez a lista elsőre ugyan masszívnak tűnhet, főleg akkor, ha ezekhez a kategóriákhoz még az alcsoportok is hozzákerülnek. Ilyenkor fontos fejben tartani, hogy nem muszáj minden egyes stakeholder-csoporttal kapcsolatot teremteni vagy együttműködni. A cél inkább az, hogy megértsük, melyik csoport hogyan viszonyul az üzleti sikert biztosító ESG tényezőkhöz és hogy van-e olyan betekintésük, amely hozzáadhat, elvehet vagy változást okozhat az Ön által azonosított ESG kérdések rangsorolása kapcsán. Tehát a materialitási értékelésünkbe érdemes őket is bevonni.
Következő részünkben a materialitási mátrix és az stakeholderek a vállalat fenntarthatósági stratégiájába való beépítéséről a lesz szó.
Sorozatunk a GreenBiz cikksorozatára épül. Az első rész itt olvasható.