Bevezeti az EU
a greenwashing elleni jogszabályt

Hiperzöld

Archív cikk

Az EU intézményei véglegesítették a jogszabályt, amely megálljt parancsol a termékeken feltüntetett, felelőtlen fenntarthatósági állításoknak, vagyis csökkenti a greenwashing veszélyét.

A törvényre, amely megtiltja az érintett cégeknek, hogy termékeikről azt állítsák, hogy klímasemleges, még 2022 márciusában tett először javaslatot az Európai Bizottság – írja edie.net. Az EU tagországai és a Európai Parlament között a közelmúltban zárultak le a tárgyalások, amelyeket Biljana Borzan, horvát uniós jogalkotó vezetett.

A törvény létrejöttét az olyan termékek és állítások provokálták, mint a „CO2-semleges” és „karbonsemleges” élelmiszer, műanyagpalackok, repülőjáratok vag akár bankszámlák. Kifejezetten érintettek a törvény által a légitársaságok, amelyek már nem árusíthatnak ülőhelyeket állítólag „klímasemleges” repülőiken.

A rendelet továbbá szigorítja a környezeti állításokra vonatkozó szabályokat is. Mostantól ezeket az állításokat a termék elismert teljesítményének igazolásával kell alátámasztani. Tehát az igen elterjedt „öko” és „természetes” címkékkel ellátott termékek gyártóinak mostantól be is kell bizonyítaniuk, hogy tényleg azok. Ettől a jogalkotó azt reméli, hogy valóban fenntartható termékeket választhatnak a vevők.

A tagországok két évet kapnak a rendelet adaptálására, így igazi változás csak 2026-tól lesz érezhető. Remények szerint a döntéshozatal jelentősen visszaszorítja a greenwashing terjedését az EU területén, mivel a gyártók kevesebb esélyt kapnak hamis információk terjesztésére.

Az elfogadott rendelkezés csak az egyike annak a háromnak, amelyek célja a termékek valóban klímasemlegessé tétele. A másik két jogszabály a zöld állítások irányelve és a szén-dioxid elnyelés tanúsítási keretrendszere. Habár a rendelet elfogadása nagy siker, a másik két jogszabály még odébb van; sőt, a közlegő EU-s választások sem segítik létrejöttüket.


Olvasd el ezeket is!

  • Greenwashingra kényszerítik a képzetlen marketingeseket?

    A marketingkommunikáció gyakran esik a greenwashing áldozatául. Ezt támasztja alá az a statisztika is, amelyben brit marketingeseket kérdeztek kommunikációs feladataikról. Háromnegyedük annak ellenére végzett már fenntarthatósággal kapcsolatos kommunikációs feladatokat, hogy saját megítélésük szerint nem alkalmasak rá.

  • Az SDG-k elérésének kulcsa: a cégek elköteleződése

    Nem csupán a COP28 klímacsúcs ellentmondásai mutatják, hogy rosszul állunk a klímakatasztrófa elleni küzedelemben, hanem a szükséges beruházások mértéke is milliárd dollárokkal kevesebb, mint kellene. Ennyi pénz csak a versenypiacon van, ezért egyre inkább úgy tűnik: a vállalatokon múlik a fenntartható fejlődési célok (SDG-k) elérése.

  • A legfontosabb fenntarthatósági trendek 2024-re

    Fenntarthatósági jelentések és a greenwashing szigorúbb szabályozása, a nulla kibocsátású üzleti modellek előretörése és speciális technológiák megjelenése – ez 4 legfontosabb trend jellemzi a fenntarthatósági szektor 2024-es évét a véleményvezér Plan A friss jelentése szerint. Miként érintik a trendek a vállalatokat, és hogyan tudják hasznukra fordítani? Az elmúlt évekhez hasonlóan…

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.