Tényleg ráér a cége készülni a CSRD-re? Nem igazán!

Mehlhoffer Tamás

Archív cikk

Sok cégvezető legyint az EU fenntarthatósági jelentésekről szóló rendeletére (CSRD), hogy ráér még foglalkozni vele. De számoljunk csak egy kicsit!

Több mint száz CSRD-ben érintett európai vállalatot kérdezett meg Hans van Dam, a belga Legile tanácsadó cég fenntarthatósági szakértője, amelyeknek már fenntarthatósági jelentési kötelezettségük lesz 2026-ban a 2025-ös pénzügyi évről. Az ún. CSRD második hullámába tartozó (tehát nem a legnagyobb) vállalatok 90 százaléka még nem kezdett bele a kettős materialitási elemzésbe 2023 utolsó negyedévében. A cégek úgy reagáltak, amikor a rendelkezésükre álló időt kellett megbecsülniük, hogy „minek kapkodjunk, rengeteg időnk van még”.

Miért gond ez? Van Dam szerint a vállalatvezetők két dolgot alábecsülnek: a legközelebb esedékes határidőt és az átfutási időt. Ha visszaszámolunk, akkor elsőként azt látni kell, hogy a 2026-ban készítendő jelentéshez 2025-ös adatokról kell majd beszámolni. Vagyis az adatok monitorozását 2025 januárjában el kell kezdeni: ez e cikk megírásától számolva mindössze 10 hónapra van.

A fenntarthatósági jelentések sajátja, hogy azokban a vállalat számára lényeges, materiális témákról kell beszámolni. Vagyis meg kell határozni ezeket, ezen belül pedig a materiális témák adatait is. Ezeknek tehát készen kell állniuk 2025 januárjára.

Két forgatókönyv lehetséges: 1, a forrásadatok már rendelkezésre állnak, csak ki kell nyerni őket a jelentésírás kezdetén; 2, a gyakoribb eset, hogy a cégeknek hiányos az adattáruk, ezért 2024 végére fel kell állnia annak a rendszernek, amely 2025 folyamán elvégzi a szükséges méréseket.

Itt jelentkezik a legközelebbi határidő nem tudatosulása: hiszen ez 2024 vége!

Ennek ismeretében a kérdés az, mennyi idő alatt lehet kideríteni, hogy milyen adatok hiányoznak. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy 3-9 hónap közötti a folyamat, attól függően, hogy mekkora a kapacitás, mennyire aktívak a stakeholderek. Ráadásul ez nem megy cégen belüli szakértelemmel, ide szakértő tanácsadót kell hívni vagy a belsős csapatot gazdagítani egy fenntarthatósági menedzserrel. Az ő megtalálásuk, adott esetbe a beszerzési eljárás lebonyolítása is több hónap, ami mind hozzáadódik a folyamat időkeretéhez. Adott esetben, a legrosszabb forgatókönyv esetén tehát akár 11 hónapig is tarthat a materiális témák meghatározása.

Nem lehetetlen tehát, viszont korántsem az a helyzet, hogy a cég még odázhatja az elemzések és az adatgyűjtés megszervezésének megkezdését. Érdemes a sürgős teendők közé sorolni ezt.


Olvasd el ezeket is!

  • A hazai médiának is elő kell rukkolnia karbon-lábnyomával

    A média karbonlábnyom bekerült a K&H és a Mindshare médiavásárlási szempontjai közé. Cikkünk összefoglalója Nyul Zsuzsa A holnap tegnapja című rádióműsorában és podcastjában elhangzott interjújának, egyben első megjelenése a műsor és a Hiperzöld partnerségének.

  • Az ENSZ pr-szakemberekkel küzd a klímaválság ellen

    A klímaválság elleni harcól és a fennálló kommunikációs kihívások kezeléséről írt alá nyilatkozatot az Egyesült Nemzetek Fejlesztési Programja (UNDP) a pr-ügynökségeket tömörítő globális szövetséggel, az International Communications Consultancy Organisationnel (ICCO).

  • „A zöld fesztivál azért nagy mondás”

    Hamarosan itt a 2023-as Sziget fesztivál, amely az ország legnagyobb nemzetközi fesztiváljaként mindig is elöl járt társadalmi ügyek képviseletében. Mi a helyzet a környezeti fenntarthatósággal egy ilyen hatalmas logisztikájú rendezvény esetében? Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere mutatja be nekünk, mit jelent a fenntarthatóság a fesztiválon.

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.