Digitális ESG: a te termékeden látszik, hogy fenntartható?

Hiperzöld

Archív cikk

Szoftveres megoldásokkal is segíti a vállalatirányítási rendszeréről ismert SAP a cégeket. Az egyik kiemelt téma a termékek fenntarthatósági jellemzőinek megértése és elérhetővé tétele a vállalatok vevői számára. A cég egyébként saját működésében is pozitív környezeti és társadalmi hatású gyakorlatokat vezetett be. A Radiocafé 98.0 A holnap tegnapja című fenntarthatósági szakműsorában Nyul Zsuzsa vendége volt Jancsár Gergely, az SAP közép-kelet-európai fenntarthatósági vezetője. (A cikk a Hiperzöld.hu és A holnap tegnapja szakmai együttműködésének keretén belül jelenik meg.)

Időről-időre szigorodnak az előírások, amelyek alapján a vállalatoknak számot kell adniuk a működésük fenntarthatóságáról környezeti, társadalmi, vállalatirányítási szempontból. Az igazgatótanácsi ülések utolsó napirendi pontja, az ESG-ügy fokozatosan az elsődleges szempontok közé emelkedik,

hangzott el a beszélgetés bevezetőjeként. A fenntarthatóság átalakult operatív kérdéssé, meg kell nézni, melyek a fontos környezeti, társadalmi és egyéb hatások egy vállalat életében. Egy szoftvercég esetében két ilyen hatást emel ki Jancsár Gergely: a környezetvédelmen belül a klímaváltozás elleni cselekvés az egyik, a társadalmi hatások közül pedig a munkavállalók kiválasztása, sokfélesége.

Szerverfarm zöldenergiával

A klímaváltozásra is hatással van, hogy a szoftveriparban óriási változást hoz a felhőszolgáltatások térnyerése, ez pedig azzal jár, hogy nagy adatközpontokban gyűjtik az adatokat. Kevéssé ismert, hogy e létesítmények karbonlábnyoma óriási, elsősorban mivel a hűtésüknek jelentős az energiaigénye. A nagy szoftveróriások szerencsére megengedhetik maguknak, hogy ezt a lábnyomot csökkentsék, például zöldáram vásárlásával, de egyesek akár az adatközpontoktenger mélyére süllyesztésével is kísérleteznek, ahol a hűtésről a tengervíz gondoskodik. Az SAP esetében az első megoldást már évek óta alkalmazzák. A cég globális célkitűzéseket is tesz, jelentős tétel például, hogy 2025-től már csak elektromos autókat vásárolnak – ez egyébként jelentős anyagi beruházást jelent.

Több mint százezer ember dolgozik világszerte az SAP-nál, ezért nagyon fontos az, hogyan választják ki a munkatársakat, hogyan bánnak velük, hogyan adnak nekik lehetőségeket, képzéseket. Lényeges a diverzitás kérdése és egy valóban befogadó munkaközeg kialakítása, ami nem csak marketingfogás: a szoftvercégeknek szükségük van arra, hogy a legtehetségesebb embereket találják meg, ezért csak a tudás vagy a képesítés, és egyéb, a munka hatékony elvégzéséhez szükséges soft skillek megléte lehet a kiválasztás szempontja.

Szoftverrel segítik az ügyfelek fenntarthatóságát

A fenntarthatóságban, illetve azon belül a klímaváltozás megakadályozása szempontjából a fenntarthatósági vezető szerint ugyanolyan fontosak az előállított termékek, mint a működésből fakadó hatások. Egy érzékletes példával: ugyanazt az egy euró hasznot el lehet érni káros dohánytermékek gyártásával, és életmentő gyógyszerekével is. Ez a szoftveriparra is lefordítható: a gyártó vállalatoknak feladata, hogy olyan szoftvereket is előállítsanak, amelyekkel segíteni lehet más cégek fenntarthatósági törekvéseit. A vállalatok számára a fenntarthatóság egyik legnagyobb kihívása a téma összetettsége, ami miatt jelenleg rengeteg adatot kell gyűjteni, elemezni. Ehhez szükség van eszközökre, digitális termékekre, amelyek a folyamatokat digitalizálni képesek. Az SAP több ilyen megoldást is kínál.

ESG szempontok a vállalatirányításban

Jancsár Gergely szerint jelenleg az ESG mérése arra koncentrál, hogy évente egyszer a fenntarthatósági törekvések eredményeit nyilvánosan közzé tudjuk tenni riportokban vagy a honlapokon. Ez alapján a befektetők, bankok értékelhetik a vállalatokat – amint látszik, ezek a stakeholderek egyre befolyásosabbak. Ez azonban nagyon kevés hatással tud lenni a napi vevői döntésekre. Hiszen a termékeken ma még nagyon kevés információ található meg arról, hogy mennyire fenntartható módon készültek. Így a vásárló e szempontból nem tud úgy választani, mint ahogy ár alapján könnyen képes. Ebben még nagy út áll előttünk, azonban az SAP éppen ennek elősegítésén dolgozik.

A céget ismertté tevő ERP vagy vállalatirányítási rendszer egy cég alapvető folyamatait digitális rendszerben teszi végig követhetővé, a beszerzéstől az értékesítésig – jelenleg pénzügyi szempontból. Jancsár Gergely úgy véli, a fenntarthatóság akkor tud egyenrangú vagy legalábbis hasonló lenni a pénzügyi teljesítményhez, ha meg lehet oldani akár tranzakcionális szinten, hogy a termékek életútja során minden egyes ponton tudjuk a fenntarthatósági jellemzőket is. Jelenleg e jellemzők közül a karbonkibocsátás áll a fókuszban. De a későbbiekben a társadalmi hatásokat is követni kell tudni. Ha ez a folyamat megvalósul a vállalatirányításban, akkor a termékek fenntarthatósági jellemzői a vevők számára is láthatók lesznek. A vállalatok között már egyre nagyobb az igény erre. Egymás között egyre többen kérik a termékek karbonlábnyomának bemutatását. A fenntarthatósági vezető szerint ezért nem szabad megállni az évi egyszeri jelentéstételnél, tovább kell menni ennél.

Napi kihívások digitális megoldása

Nyul Zsuzsa műsorvezető felvetésére, amelyben a magyar ESG-törvény előremutató jellegére utalt, Jancsár Gergely azt mondta: valóban jó lehetőség az EU-s elvárások adaptálására. Az interjúban szó esett az ESG-jelentések elkészítésére alkalmas szoftverekről, amelyeket a fenntarthatósági vezető nem tart túl bonyolultnak. Inkább az elképesztő méretű adatokat értelmezni tudó szakemberek terén lát fejlődési lehetőséget. Kiemelte továbbá, hogy a fenntarthatóság nem pusztán adatgyűjtés, riportálási feladatok összessége. A vállalatoknak számos, a napi működésükben jelentkező operatív fenntarthatósági kihívásnak is meg kell felelniük. Ilyenek a munkabiztonság (főként ipari területen), a környezetvédelem (határértékek betartása, kibocsátás mérése), valamint a megvásárolt anyagok eredetének, a beszállítói láncnak a követése is. Ezeken a területeken is léteznek kiemelkedő szoftveres, digitális megoldások, és ezekkel ugyanúgy foglalkozni kell egy fenntarthatósági digitalizációs stratégia készítésekor.


Olvasd el ezeket is!

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.