Fotó: Pexels

Miért nem állnak készen a vállalatok a környezeti kockázatokra?

Vajon a rövidtávú gondolkodás, vagy a könnyű utak választása az ok?

Mehlhoffer Hanna

Archív cikk

A The Forum for the Future (Fórum a Jövőért), röviden Forum nevű nonprofit szervezet jelentése arra figyelmeztet, hogy a vállalatok egyre nehezebben dolgoznak ki stratégiát a fennálló környezeti kockázatok ellen. Olyan rövidtávú problémákat okolnak, mint például a megélhetési költségek egekbe szökése.

A jelentés fő célja az volt, hogy felvázolja az érintett vállalatoknak, hogyan alkalmazkodjanak a klímaválság és természeti veszteségek okozta veszélyekhez. – írja az edie.net.

A beszámoló szerint annak ellenére, hogy többek közt az üzleti világban is egyre több kihívás merül fel a környezeti változások kapcsán, kevés cég újít a kockázat- és lehetőségkezelési technikáin. De miért is van ez?

A Forum három lehetséges okot nevezett meg

  1. Mindent az azonnali profitért
    – azonnali haszonszerzés igénye
    – sok vállalat a környezeti kockázatkezelést tehernek tekinti, mivel ez csökkentheti a rövidtávú profitot
    – a hosszútávú fenntarthatóságukat rövidtávú bevételre cserélik (Ez a bevétel általában fosszilis tüzelőanyagból
    vagy digitális technológiából ered.)

    Egyéb okok:
    – a vállalat nem tudja, hogyan cselekedjen
    – jelentősen alábecsülik a jövőbeli kockázatokat
    – egyes vállalatok úgy vélik, hogy nem az ő feladatuk szerepet játszani a környezet és a társadalom javításában
  2. Felszínes gesztusok
    – az üzleti világban gyakori kikerülési technika a zöldmosás, aminek teljes legális visszaszorítása még eltarthat
    egy darabig
    – kutatások szerint az éghajlat változtatási célokat bejelentő cégek csak egyharmada halad ténylegesen ezen
    célok elérése felé
    – a „felszínes gesztusokat” végző cégek nem mérlegelik és hajtják végre megfelelően a szükséges
    változtatásokat, helyette annak reklámozására összpontosítanak
    – a jelentés szerint azonban ez a viselkedés nem mindig rosszindulatú: egyes vállalkozások, különösen a
    kisebbek, csak nem képesek kezelni a rövid távú negatív következményeket, és nincs elég tervezési, stratégiai kapacitásuk
  3. „Majd a technológia úgyis megoldja” stratégia, avagy a „tech-optimizmus”
    – a vállalat ugyan elismeri a környezeti és társadalmi kockázatok növekvő veszélyét, de ahelyett, hogy
    tényeleges lépéseket tenne, inkább egy könnyebb megoldást választja a technológia által (akár olyat, amely
    még fejlesztés alatt áll, nem működőképes)
    – a technológiára való túlzott támaszkodás jelentősen gátolhatja a vállalatok alkalmazkodási készségeit is

A jelentés kiemeli, hogy a net zero eléréséhez fontos lenne, hogy a folyamatot ne azon cégek, vezetők irányítsák, akikre ez a három gondolkodásmód jellemző. Hiszen így fokozatosan ellehetetlenül a tényleges változás elérése.

A sikerhez vezető út

A kutatás azt a következtetést vonja le, hogy a fenntartható jövőre való átállás még sikeres lehet, de ehhez a következő szempontokat kell figyelembe venni:

  • az üzleti irányítás és gondolkodásmód teljes átdolgozása
  • a vállalatok megfelelő kockázatcsökkentési, lehetőségteremtési és rugalmasságnövelési fejlesztése
  • A fentiekhez a következő módszerek nyújthatnak segítséget:
    – változtatások a politikai döntéshozatalban
    – a vállalatok felmérik az eddigi kockázatok kiváltó okait, és gondoskodnak arról, hogy mostantól a megoldás szerves részei legyenek
    – így a vállalatok képesek lesznek felmérni saját működéseiket, nem piaci erőkre és döntéshozókra támaszkodnak


Olvasd el ezeket is!

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.