10 gondolat, amivel érdemes foglalkozni a fenntarthatósági akciók megvalósítása előtt

Hiperzöld

Archív cikk

Milyen vállalati menedzsmenteszközök segíthetnek egy cég fenntarthatósági menedzserének céljai megvalósításában? Az egyre fontosabbá váló ESG projektek világában milyen kérdéseket érdemes feltenni, hogy ne akadjon el a folyamat a szervezetben? Ezekre a kérdésekre ad választ Andriska Pál, a Sämling Solutions ügyvezetője, aki egy speciális képzéssel akar segíteni a projektgazdáknak. (x)

Jól látható, hogy egyre több uniós és hazai kormányzati „fegyver élesedik” a fenntarthatóbb vállalati működés érdekében, így az idén végre eljöhet az az áttörés, amire a fenntarthatósági szakemberek és a téma iránt elkötelezettek oly rég óta várnak. A jogi és pénzügyi nyomás alatt a cégek működésében jó eséllyel kellő súlyt kap az ESG szemlélet, ahelyett hogy a menedzsment szükséges rosszként varrná a témát a fenntarthatósági vezető vagy a HR nyakába (tisztelet a kivételnek, ahol stratégiai pozícióként tekintenek a fenntarthatósági menedzseri munkakörre). Tehát él a remény, mert sok jel arra mutat, hogy a fenntarthatóságért felelős szakembereknek végre eszközöket is adnak a kezébe! Vagy mégsem?

A fenti dilemmák közepette szerencsére azért egyre több fenntarthatósági menedzser kezdi meg munkáját, vagy fejezi már be első, második, sokadik projektjét. Raádásul a piaci tapasztalat azt mutatja, hogy mind komolyabb projektekről beszélhetünk. Azaz nem csupán egy kis marketinghaszonért gyorsan összedobott, kirakatként szolgáló ESG-jelentés kipipálásáról. Mivel a környezeti változások sebessége sem lassul és a helyzet nem csak nyugaton fokozódik, mintha kezdenének az üzleti világ szereplő valamit megérteni a klímaváltozás következményeinek komolyságából. Egyre több lelkes kolléga keresi, mit is kellene tenni környezeti, vállalati, üzleti és társadalmi fenntarthatósági ügyekben.

Technológiai projektek vs. kultúraváltás

Meg is születnek az elhatározások a lelkes workshopokon, vagy éppen nagyvállalati központok irodáiban és most már „csak” meg kell csinálni.

A technológiai projektekkel nincs is baj, ha éppen van pénz, pályázat, vagy olyan krízis, mint az energiaárak ugrásszerű megnövekedése. Hiszen a vezetői tollvonással meghozott döntés (és jó esetben egy projektmenedzser kinevezése) után már „csak” egy jó kivitelezőre van szükség. Aki időben, költségkereten belül és a megfelelő minőségben leszállítja és installálja nekünk az új napelemeket, hőszivattyúkat vagy más technológiai eszközöket.

Nagyobb bajban van a frissen kinevezett fenntarthatósági menedzser, ha vállalati vagy éppen emberi szokásokat kellene megváltoztatnia a szervezet működésében. Két példa a nehézségekre:

Nem véletlenül sokkal egyszerűbb egy mozgásérzéskelős villanykapcsolót felszerelni, mint rávenni párszáz embert, hogy kapcsolja le a villanyt, ha már nincs rá szükség.

Sokkal egyszerűbb szelektív gyűjtőket kihelyezni, mint rávenni a kollégákat, hogy mondjanak le egy-egy szemétképződéssel járó fogyasztási szokásukról.

A viselkedésváltozást igénylő fenntarthatósági törekvésekhez tehát valami több kell, mint a fenntarthatósági téma beható ismerete, vagy éppen mély meggyőződés annak létfontosságáról.

Menedzselni a változást

Bár a klímaváltozás az emberiség (és ez által a vállalatok) előtt álló egyik legkomplexebb kihívása jelen korunknak, változásként mégsem az első. Szerencsére van hová nyúlni segédeszközökért, ha kellő erővel szeretnénk megmozdítani a szervezetet.

Segít például egy februárban induló speciális képzés, mely a fenntarthatósági menedzserek és az ehhez hasonló pozícióban lévők nehézségeiben ad gyakorlati tanácsokat, eszközöket. A „Klasszikus menedzsmenteszközök a fenntarthatóság szolgálatában” tréningsorozat számos ötletet ad, hogy ne akadjunk fenn a saját szervezetünkben, vállalatunknál tapasztalt, mégis általánosnak mondható jelenségeken, hanem tanuljuk meg uralni, vagy éppen megkerülni azokat, fenntarthatósági céljaink elérése érdekében.

Kicsit kiemelve ugyan a képzés rendszerezett megközelítéséből néhány apró ötletet érdemes önmagában is megfontolni.

Fontos lépések és tisztázandó kérdések a fenntarthatósági kezdeményezések megvalósítása előtt

  1. A lépcsőzetes szponzoráció kiépítése fontos feladata a fenntarthatósági menedzsernek. Ez biztosítja, hogy ne fogjon el az energia a kezdeményezések mögül. Fontos tisztázni ki-milyen támogatói szerepben lesz a változások során:
  1. Ki fog engedélyezni változásokat?
  2. Ki fog erőforrást adni azokhoz?
  3. Ki fogja elmondani, majd lemintázni, megerősíteni, megszilárdítani szavaival és az általa működtetett rendszerekkel a változást?
  4. Kik lehetnek a változás zászlóvivői? Milyen embereket keresünk erre a szerepre, akiknek van hozzá hitelessége, energiája, ereje?
  5. Kik lesznek a változás érintettjei és milyen módon? Hogyan használhatjuk a pozitívumokat és hogyan csökkenthetjük a negatív hatásokat?
  6. Mit válaszolunk a három fontos kérdésre, ami az elsők között szokott lenni: MI EZ? MIÉRT? MIÉRT JÓ EZ NEKEM?
  7. Mivel teremthetjük meg a változáshoz szükséges „burning platform”-ot, azaz az azonnali változás szükségességének érzetét?
  8. Mivel garantálhatjuk, segíthetjük a felsővezetés kitartó támogatását? Mennyi időnk van az első – általuk is elismert – eredmények eléréséig?
  9. Hogyan építsük fel a szükséges kritikus tömeget a változáshoz?

Eszközök a változáshoz

Rengeteg kérdésre természetesen nincs meg a kész válasz, de meglepően sokra mégis megvan és sokhoz elérhető olyan sablon, amelynek mentén hamar megtalálható a helyes megoldás!

  1. Különösen az iparvállalatoknál tapasztalható, hogy még mindig hatalmas tartalékok találhatók a belső működésük hatékonyságfejlesztésében, amelyek a Lean, vagy éppen a Six Sigma módszertan segítségével kiaknázhatók. Ezek egyszerre jelentenek pénzügyi motivációt a változáshoz és valós, fenntarthatósági eredményeket anyag- vagy éppen energiafelhasználási oldalról, ami pedig akár a karbonlábnyomunk csökkentéseként is kommunikálható.
  2. A megfelelő projekttervezési eszköztár használatával rengeteg kellemetlenséget elkerülhetünk, ami a fenntarthatósági projektjeinket illeti, hiszen jó erőforrástervezéssel elejét vehetjük például a költségek alultervezésének, ami komoly veszélybe sodorhatja céljainkat.
  3. A stakeholderek erejének és támogatásának feltérképezése már az első kapavágás előtt „bölcs irányváltásra” ösztönözhet minket, hogy ne akarjunk fejjel a falnak rohanni.

Ha szeretnél kellően felkészülve szembesülni a fenntarthatósági menedzserek kihívásaival, akkor várunk szeretettel képzésünkre!

https://www.samlingsolution.hu/hu/klasszikus-menedzsmenteszkozok-a-fenntarthatosag-szolgalataban-modularis-kepzes


Olvasd el ezeket is!

  • Fenntarthatósági jelölőrendszer bevezetését javasolja a GVH

    Sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével – többek között ezekre is rávilágít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most lezárt piacelemzése, amelyben a zöld állításokat és reklámüzeneteket elemezték. A GVH a honlapján közzétett tanulmányban…

  • „A zöld fesztivál azért nagy mondás”

    Hamarosan itt a 2023-as Sziget fesztivál, amely az ország legnagyobb nemzetközi fesztiváljaként mindig is elöl járt társadalmi ügyek képviseletében. Mi a helyzet a környezeti fenntarthatósággal egy ilyen hatalmas logisztikájú rendezvény esetében? Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere mutatja be nekünk, mit jelent a fenntarthatóság a fesztiválon.

  • Határozott fellépés nélkül a 1,5°C-os cél egyre nehezebben érhető el

    A továbbra is évente 1,5%-kal növekvő globális károsanyag-kibocsátást drasztikusan, 2030-ig évente 7%-kal kell csökkenteni ahhoz, hogy a globális felmelegedés ne haladja meg a 2015-ös Párizsi megállapodásban rögzített 1,5°C-t - fogalmaz a Világgazdasági Fórum Klímabajnok Vállalatvezetők Szövetsége és a Boston Consulting Group (BCG) által kiadott tanulmány.

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.