Fotó: Dreamstime

    Teszt: mennyire épült be a fenntarthatóság szervezetébe?

    Mehlhoffer Hanna

    Archív cikk

    A fenntarthatóság beépítése az üzleti stratégiába manapság az egyik legfontosabb értékteremtő tevékenység a vállalati vezetők számára. Ez belső átalakításokkal, új eszközökkel és folyamatokkal érhető el, a felkészültséget pedig egy gyors teszttel is le lehet mérni, amelyet magyar nyelven kizárólag a Hiperzöld.hu előfizetői érhetnek el. A NYU Stern egyetem Fenntartható Üzleti Központja (Center for Sustainable Business, röviden CSB) egy módszertant dolgozott ki a fenntarthatóság-beépítési lehetőségek felmérésére és monetizálására. Ez a metodika a Fenntarthatósági Beruházások Megtérülése (Return on Sustainability Investment, ROSI).

    Miért jó a fenntarthatóság beágyazása?

    A ROSI szerint egy vállalat üzleti stratégiájába megfelelően integrált fenntarthatósági gyakorlatok:

    • jobb irányítási és pénzügyi teljesítményt eredményeznek,
    • vonzzák és meg is tartják a szakképzett munkaerőt,
    • mérsékelik az ESG kockázatokat,
    • növelik az eladásokat,
    • és növelik a fogyasztói hűséget.

    Mi sikerülhet félre?

    A fenntarthatósági beépítési folyamat során, ha annak fontos tényezőiből valami hiányzik, az nem lesz sikeres. Veszélyt jelenthet a folyamatra, ha:

    • Az ESG-jelentési elvárások hatására a vállalatok a fenntarthatósági kockázatokat és lehetőségeket csak megfelelési problémaként kezelik.
    • Nem elég kidolgozott a stratégia, így a fenntarthatósági stratégia tervezése és végrehajtása hiányos.
    • Nincsenek a javadalmazáshoz kötött fenntarthatósági teljesítménymutatók (KPI-k), így az alkalmazottak elvárt mérőszámai nem férnek össze a fenntarthatósági célokkal.

    A fenntarthatósági érettség felmérésének lépései

    A célok meghatározása

    A CSB szerint a fenntarthatóság beágyazódása a vállalati stratégiába akkor volt sikeres, ha az ESG-problémák proaktív kezelése, és az érdekelt felek, többek közt a befektetők igényeinek való megfelelés teljesen és hatékonyan integrálódik a vállalat üzleti tevékenységébe. Mindezt azzal a céllal, hogy pozitív társadalmi értéket és jobb bevételt érjenek el.

    Ítélje meg a kiindulási pontot!

    Ahhoz, hogy az integráció elkezdődhessen, a vállalatnak fel kell mérnie a kiindulási helyzetét, előnyeit és hátrányait. Ehhez ki kell dolgoznia egy keretrendszert, amelyben a vállalat fenntarthatósági módszereit négy oldalról közelíti meg. Erre a célra a CSB kidolgozott egy segítő eszközt: azt a tesztet, amelyet Ön is kitöthet.

    A négy megközelítési téma a következő:

    • Vállalati stratégia: maga a fenntarthatóság beépítésének terve.
    • Írányítás: tehát az irányítási struktúra és a folyamatok értékelése. A cél az, hogy a fenntarthatósági integráció és a befektetések előremozduljanak és nyomonkövethetőek legyenek. A vezetők és döntéshozók tapasztalatát és struktúráját is fel kell menni.
    • Kultúra: tehát a vállalat hiedelmeinek, hozzáállásának és értékrendszerének értékelése az üzleti folyamataik kapcsán. Fontos kitérni a működési módokra, a formális és informális folyamatokra, elvárásokra és prioritásokra, valamint arra, hogy ennek részese-e a fenntarthatóság.
    • Kommunikáció és jelentés: tehát a vállalat a fenntarthatósági kommunikáció minőségének értékelése. Fontos megfigyelni, hogy a vállalat kommunikál-e terveiről belső és külső érdekelt feleivel. jutalmazzák-e a fenntarthatóságért tett intézkedéseket, és lehetővé teszi-e a fenntarthatóságba való befektetést.

    A harmadik lépés maga a fenntarthatóság beépítése, amit jóval egyszerűbbé és átláthatóvá tesz, ha a vállalat túl van a fenti lépéseken.

    Teszt


    Olvasd el ezeket is!

    • „A zöld fesztivál azért nagy mondás”

      Hamarosan itt a 2023-as Sziget fesztivál, amely az ország legnagyobb nemzetközi fesztiváljaként mindig is elöl járt társadalmi ügyek képviseletében. Mi a helyzet a környezeti fenntarthatósággal egy ilyen hatalmas logisztikájú rendezvény esetében? Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere mutatja be nekünk, mit jelent a fenntarthatóság a fesztiválon.

    • Az EU jóváhagyta a klímasemleges gazdaságra való átállást segítő magyar állami támogatást

      Az Európai Bizottság jóváhagyta a klímasemleges gazdaságra való átállás előmozdítása érdekében indított 2,36 milliárd euró (mintegy 880 milliárd forint) összegű magyar programot.

    • 2023 volt az eddigi legmelegebb év
      a világon

      A 2023-as év volt a második legmelegebb Európában és az eddigi legmelegebb a világon a feljegyzések kezdete óta. A globális átlaghőmérséklet 1,48 Celsius-fokkal haladta meg az 1850 és 1900 közötti átlagot - közölte az Európai Unió műholdas Föld-megfigyelési programja, a Copernicus.

    Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

    Adatvédelmi áttekintés

    Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

    Feltétlenül szükséges sütik

    A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

    Statisztikai sütik

    Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
    A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.