A fenntarthatóság beépítése az üzleti stratégiába manapság az egyik legfontosabb értékteremtő tevékenység a vállalati vezetők számára. Ez belső átalakításokkal, új eszközökkel és folyamatokkal érhető el, a felkészültséget pedig egy gyors teszttel is le lehet mérni, amelyet magyar nyelven kizárólag a Hiperzöld.hu előfizetői érhetnek el. A NYU Stern egyetem Fenntartható Üzleti Központja (Center for Sustainable Business, röviden CSB) egy módszertant dolgozott ki a fenntarthatóság-beépítési lehetőségek felmérésére és monetizálására. Ez a metodika a Fenntarthatósági Beruházások Megtérülése (Return on Sustainability Investment, ROSI).
Miért jó a fenntarthatóság beágyazása?
A ROSI szerint egy vállalat üzleti stratégiájába megfelelően integrált fenntarthatósági gyakorlatok:
- jobb irányítási és pénzügyi teljesítményt eredményeznek,
- vonzzák és meg is tartják a szakképzett munkaerőt,
- mérsékelik az ESG kockázatokat,
- növelik az eladásokat,
- és növelik a fogyasztói hűséget.
Mi sikerülhet félre?
A fenntarthatósági beépítési folyamat során, ha annak fontos tényezőiből valami hiányzik, az nem lesz sikeres. Veszélyt jelenthet a folyamatra, ha:
- Az ESG-jelentési elvárások hatására a vállalatok a fenntarthatósági kockázatokat és lehetőségeket csak megfelelési problémaként kezelik.
- Nem elég kidolgozott a stratégia, így a fenntarthatósági stratégia tervezése és végrehajtása hiányos.
- Nincsenek a javadalmazáshoz kötött fenntarthatósági teljesítménymutatók (KPI-k), így az alkalmazottak elvárt mérőszámai nem férnek össze a fenntarthatósági célokkal.
A fenntarthatósági érettség felmérésének lépései
A célok meghatározása
A CSB szerint a fenntarthatóság beágyazódása a vállalati stratégiába akkor volt sikeres, ha az ESG-problémák proaktív kezelése, és az érdekelt felek, többek közt a befektetők igényeinek való megfelelés teljesen és hatékonyan integrálódik a vállalat üzleti tevékenységébe. Mindezt azzal a céllal, hogy pozitív társadalmi értéket és jobb bevételt érjenek el.
Ítélje meg a kiindulási pontot!
Ahhoz, hogy az integráció elkezdődhessen, a vállalatnak fel kell mérnie a kiindulási helyzetét, előnyeit és hátrányait. Ehhez ki kell dolgoznia egy keretrendszert, amelyben a vállalat fenntarthatósági módszereit négy oldalról közelíti meg. Erre a célra a CSB kidolgozott egy segítő eszközt: azt a tesztet, amelyet Ön is kitöthet.
A négy megközelítési téma a következő:
- Vállalati stratégia: maga a fenntarthatóság beépítésének terve.
- Írányítás: tehát az irányítási struktúra és a folyamatok értékelése. A cél az, hogy a fenntarthatósági integráció és a befektetések előremozduljanak és nyomonkövethetőek legyenek. A vezetők és döntéshozók tapasztalatát és struktúráját is fel kell menni.
- Kultúra: tehát a vállalat hiedelmeinek, hozzáállásának és értékrendszerének értékelése az üzleti folyamataik kapcsán. Fontos kitérni a működési módokra, a formális és informális folyamatokra, elvárásokra és prioritásokra, valamint arra, hogy ennek részese-e a fenntarthatóság.
- Kommunikáció és jelentés: tehát a vállalat a fenntarthatósági kommunikáció minőségének értékelése. Fontos megfigyelni, hogy a vállalat kommunikál-e terveiről belső és külső érdekelt feleivel. jutalmazzák-e a fenntarthatóságért tett intézkedéseket, és lehetővé teszi-e a fenntarthatóságba való befektetést.
A harmadik lépés maga a fenntarthatóság beépítése, amit jóval egyszerűbbé és átláthatóvá tesz, ha a vállalat túl van a fenti lépéseken.
Teszt
Nézze meg Ön is, hogy szervezete hol tart a fenntarthatósági beépítésének folyamatában. Töltse ki tesztünket!