A szervezet fenntarthatósági céljainak kijelölésekor úton-útfélen felmerül a Science Based Targets fogalma: olyan célok elérése, amelyek tudományos megalapozottságúak. Az SBT azonban egy szervezet is, amely hitelessé teheti akciótervünket.
A Science Based Targets initiative (Tudományos Alapú Célok kezdeményezés, SBTi), 2015-ben létrejött kezdeményezés, melynek célja a globális felmelegedés negatív hatásainak csökkentése. Ennek eléréséhez különféle vállalatoknak és szervezeteknek segíti felállítani és elérni a fenntarthatósági céljaikat. Az SBTi az üvegházhatású gázok kibocsátását 2030-ra a felére igyekszik csökkenteni, a nettó nulla elérését pedig 2050-re tűzi ki – írja a Sustainability.
Az SBTi megalakulása óta több, mint 5900 vállalatnak segített tudományosan megalapozott éghajlati célokat kitűznie.
Mit mutat meg a Science Based Targets?
Habár az éghajlatváltozás okozta problémák ellen mindenkinek tennie kell, a szükséges változtatások mértéke minden cégnél eltérő. Az SBT-k kitűzése segítségével a vállalatok felmérhetik:
- Mennyivel és milyen gyorsan kell csökkenteniük az üvegházhatású gázok kibocsátását?
- Mik a legjobb gyakorlatok a kibocsátáscsökkentés, majd a nettó nulla eléréséhez?
- A célokról és gyakorlatokról szakértők készítenek független értékeléseket és tanúsítványokat, hogy megkönnyítsék kidolgozásukat
Az SBT előnyei cégek számára
- Célvezérelt vállalati stratégia: Az SBT segít a vállalatoknak kidolgozni olyan hosszú távú célokat, amelyek összhangban állnak az éghajlatvédelem globális céljaival. Ez elősegíti a hosszú távú stratégiai tervezést, és segíti a vállalatokat a fenntarthatóbb üzleti modell kialakításában.
- Versenyképesség növelése: Az SBT vállalatokat inspirál a környezettudatos innovációra. Az olyan cégek, amelyek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére törekednek, gyakran találnak olyan új megoldásokat és technológiákat, amelyek a versenyképességüket is növelhetik.
- Befektetői vonzalom: Az egyre növekvő számú befektető preferálja az olyan vállalatokat, amelyek felelősségteljes környezeti gyakorlatot folytatnak. Az SBT céloknak való megfelelés segíthet vonzóbbá tenni a befektetők számára a vállalatokat.
- Reputáció és márkaimázs: Az ügyfelek és a fogyasztók egyre inkább törődnek a környezetvédelemmel és a fenntarthatósággal. Az SBT-hoz való csatlakozás lehetőséget nyújt a vállalatoknak arra, hogy pozitív irányba befolyásolják a reputációjukat és a márkaimázsukat.
- Kockázatcsökkentés: Az éghajlatváltozás és az ahhoz kapcsolódó szabályozások jelentős kockázatot jelenthetnek a vállalatok számára. Az SBT célok kidolgozása és végrehajtása segíthet csökkenteni ezeket a kockázatokat, és elősegíteni a hosszú távú fenntarthatóságot.
Hogyan tűzzünk ki SBT-ket?
A tudományos alapú célkitűzés folyamata öt lépésből áll, és a teljes folyamat elvégezhető online:
- Elköteleződés: A vállalkozásoknak igényt benyújtaniuk, amelyben kifejezik SBT-célkitűzési szándékukat.
- Fejlesztés: A vállalkozásnak ki kell fejlesztenie egy célt, ami megegyezik az SBTi kritériumaival.
- Beküldés: A célokat be kell mutatni az SBTi-nek, ami ezután hivatalosan érvényesíti azt. Fontos tudni: ez pénzbe kerül!
- Kommunikáció: A célokat be kell jelenteni, minden érintettet tájékoztatni kell.
- Közzététel: Az egész vállalat kibocsátásait nyomon kell követni, és évente jelenteni kell.
Hiperzöld jegyzet
Ha vállalati, intézményi, szervezeti fenntarthatósági céljait hiteles, összehasonlítható módon szeretné közzétenni, ehhez jó fogódzó az STB. Az angol nyelvű folyamatban segítségére lehet a Hiperzöld stábja, ahol több információt kaphat: zold@hiperzold.hu