Fotó: Pexels

Greenwashingra kényszerítik a képzetlen marketingeseket?

Mehlhoffer Hanna

Archív cikk

A marketingkommunikáció gyakran esik a greenwashing áldozatául. Ezt támasztja alá az a statisztika is, amelyben brit marketingeseket kérdeztek kommunikációs feladataikról. Háromnegyedük annak ellenére végzett már fenntarthatósággal kapcsolatos kommunikációs feladatokat, hogy saját megítélésük szerint nem alkalmasak rá – írja az edie.net.

A kutatást a CIM (Chartered Institue of Marketing), a marketingszakemberek brit szakmai szövetsége végezte 203 szakmabeli bevonásával. A felmérés célja az volt, hogy a kérdezett szakemberek megosszák tapasztalataikat a cégük környezetvédelmi kezdeményezéseit reklámozó kampányokról.

Sok a munka, kevés a szakember

Messze nincs annyi fenntarthatósági szakember, mint amennyire szükség lenne. Ezért sok marketinges még nincs tisztában a legjobb gyakorlatok, módszerek és tanácsok alapelveivel sem. A kérdezettek szerint a greenwashing-felkérések egyre gyakoribbak ügyfeleik részéről:

  • 76%-uk azt mondta, hogy az elmúlt öt évben legalább egy fenntarthatóságra összpontosító kampányon dolgozott
  • 45%-uk úgy érezte, hogy ügyfeleik fokozott nyomást helyeztek rájuk, hogy “zöldebb” marketingmunkát végezzenek

Annak ellenére, hogy ekkora kereslet van a fenntarthatósági témában mozgó marketingesekre, a kapcsolódó oktatás, képzés még Nagy-Britanniában sem követi az igényeket.

A vásárlók elvárásai

A felmérés során a CIM a marketingmenedzserek mellett 2 ezer fő egyéb foglalkozású embert is megkérdezett arról, hogy milyen lépéseket várnak el egy nagyvállalattól a fenntarthatósági kommunikáció terén.

  • A megkérdezettek 63%-a azt szeretné, hogy a márkák jobban kommunikálják fenntarthatósági törekvéseiket. Ez alatt az információk hangsúlyozását, az átláthatóbb magyarázatokat és adatok közzétételét értik.
  • Úgy érzik, hogy a jelenlegi módszerek nem bizalomkeltőek.
  • A válaszolók kétharmada szerint a legtöbb márka nem hiteles, amikor a fenntarthatóságról van szó.

A felmérés során a 18 és 34 év közötti korosztály (az Y- és Z generáció tagjai) így vélekedett: minden 10 megkérdezettből 6 azt állította, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol olyan márkájú terméket, amelynek anyavállalata:

  • saját pénzügyi hasznán bizonyítottan túlmutató okokból,
  • ténylegesen hiteles lépéseket tesz a fenntarthatóság felé,
  • valamint megfelelően kommunikálja környezetvédelmi céljait és elért eredményeit.

Hiperzöld jegyzet

A zöldmosás/zöldre festés vagy greenwashing egyre gyakrabban jár jogi következményekkel. Ebben nagy szerepet játszik az Európai Unió ezirányú politikája is. Például, a most tavasszal közzétett Green Claims Directive tervezettel, amely kijelenti, hogy minden árura és szolgáltatásra új, arányos szankciók, például pénzbírságok vonatkoznak greenwashing észlelése esetén. Külön figyelem irányul a „karbonsemleges” címkével ellátott termékekre. Ezek forgalomba helyezését korlátozhatják, amennyiben a gyártója szén-dioxid termelése nem megfelelő.


Olvasd el ezeket is!

  • Eljött az idő! Kkv-k számára is megjelent az EU jelentéstételi tervezete

    Az EU új javaslatot adott ki: kis- és középvállalatokra vonatkozó fenntarthatósági jelentéstételi keretrendszert. A javaslat célja egy nagyobb európai fenntarthatóság-jelentési rendszer kialakítása a CSRD keretében – írja az ESGtoday. Most a tervezet nyilvános konzultációja kezdődik. A CSRD egyelőre csak az 500-nál több alkalmazottat foglalkoztató vállalatokat érinti. Jövőre már a 250-nél…

  • A legnagyobb kockázatok: háború, környezet és félretájékoztatás

    A Világgazdasági Fórum globális kockázati jelentésének (Global Risks Report) januárban megjelent 20. kiadása egy egyre töredezettebb globális helyzetet tár fel, ahol az eszkalálódó geopolitikai, környezeti, társadalmi és technológiai kihívások fenyegetik a stabilitást és a fejlődést. Noha a gazdasági kockázatok kevésbé szerepelnek közvetlenül az idei felmérés eredményeiben, továbbra is aggodalomra adnak…

  • Fenntarthatósági jelentések az EU-ban: részleges halasztás 2 évvel

    Az Európai Bizottság bejelentette javaslatát: elhalasztja a CSRD kulcsfontosságú szempontjainak bevezetését. Ideértve az ágazatspecifikus fenntarthatósági beszámolók nyújtásának követelményeit és az unión kívüli cégek fenntarthatósági jelentését.

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.