A környezetvédelmi és fenntarthatósági kérdések egyre inkább előtérbe kerülnek a kis- és közepes vállalkozások számára is. Az ESG szempontok figyelembe vétele sok esetben elvárás a befektetők és a fogyasztók részéről. Az ESG célok vállalati stratégiába való integrálása komoly versenyelőnyt jelenthet. Hogyan tehetik meg az első lépéseket a kkv-k, és hogyan érhetik el, hogy ezek a célok a vállalati stratégia szerves részévé váljanak?
Az első lépés az ESG-kérdések integrálása felé az, hogy a vállalatok azonosítják azokat a lényeges (materiális) ESG témákat, amelyek hatással vannak az üzleti stratégiájukra, és kidolgozzák az ezekhez kapcsolódó programokat.
A lényegesség felmérése
A lényegesség (materialitás) felmérése egy strukturált gyakorlat, amely segít a vállalatoknak azonosítani azokat az ESG kérdéseket, amelyek különös figyelmet igényelnek. Minden olyan téma materiális lehet, amelyben a vállalat működése hatással van a környezetre, a társadalomra és az emberi jogokra. Ez a felmérés általában belső és külső érdekelt felekkel készített interjúk és felmérések révén történik, amelyek során a legfontosabb prioritások kerülnek meghatározásra.
Hiányosságok azonosítása
Miután a lényegesség felmérése során azonosították a materiális ESG-kérdéseket és az ehhez kapcsolódó mutatókat, fontos azonosítani a vállalat jelenlegi teljesítményében e téren meglévő hiányosságokat, és kidolgozni egy stratégiát ezek megszüntetésére. Annak érdekében, hogy az ESG-kérdések ne különálló kezdeményezések maradjanak, ezeket a stratégiákat be kell építeni a vállalati stratégiai és üzleti tervekbe.
ESG-célok integrálása pénzügyi célokkal
A fentiek után célokat és mutatókat kell kidolgozni ezekhez a kérdésekhez. Fontos, hogy ezek a mutatók a vállalat pénzügyi céljaival is összhangban legyenek, és az éves tervezési ciklus részeként kezeljék őket.
Szervezeti igazodás
Az ESG kérdések legmagasabb szintre emeléséhez a fenntarthatósági szakembereknek meg kell szólítaniuk a vállalat különböző szintjein a megfelelő érdekelt feleket. Igen, a felsővezetést is! Nekik abszolút elkötelezettnek kell lenniük a stratégia iránt, mert a tapasztalat szerint másképp nem történik valós változás a fenntarthatóbb, ESG iránt elkötelezettebb működés irányába.
A pénzügyi vezető nélkül nem megy
Fontos, hogy a pénzügyi vezetőt bevonják, mielőtt az igazgatótanáccsal egyeztetnének. Ez kritikus fontosságú a fenntarthatóság és a pénzügyi teljesítmény közötti kapcsolat megteremtéséhez. Mivel a befektetők egyre több információt igényelnek az ESG-kockázatkezeléssel kapcsolatban, így a pénzügyi vezető, CFO lesz a legmegfelelőbb személy, aki az ESG-kezdeményezésekkel kapcsolatos értékteremtésről beszélhet.
Kommunikációs csatornák létrehozása
Erős kommunikációs csatornákat kell kialakítani a fenntarthatósági csapat és a fontos belső érdekelt felek (stakeholderek), köztük a pénzügyi vezető, kockázatkezelési vezető, befektetői kapcsolatok és pénzügyek között. Ez lehetővé teszi az információmegosztást, amely segíti a vállalati stratégia kialakítását.
ESG-bizottság létrehozása
Az ESG-kérdések kezelését végző irányító testület létrehozása biztosítja, hogy elegendő idő és szakértelem álljon rendelkezésre a kezdeményezésekhez. Ez a bizottság formális iránymutatást nyújt, felügyeli és irányítja az ESG stratégiák és projektek végrehajtását. Mindemellett egy külső tanácsadó testület létrehozása és működtetése is hasznos. Ez képes más irányú szakértelmet behozni, ilyen pedig bőven lehet bankoknál, civil szervezeteknél.
ESG-kérdések integrálása a vezetőségi szintű egyeztetésekbe
Egy egyszerű módja annak, hogy az ESG kérdéseket a vezetőségi szintre emeljék, az, ha olyan témára összpontosítanak, amely biztosan szóba kerül a vezetőségi üléseken (például a munkavállalók egészségével és jólétével kapcsolatos vállalati kezdeményezések).
Kockázatok azonosítása és kommunikálása
A fenntarthatósági szakemberek kezdhetik az ESG-vel kapcsolatos kockázatok azonosításával a szervezet általános kockázatértékelési folyamatában. Sok vállalat felfedezi, hogy a CSRD, a GRI vagy mást keretrendszerek alkalmazása segíthet azonosítani ezeket a kockázatokat és alakítani a narratívát, hogy az döntéshozatal szempontjából hasznos formát öltsön a befektetők és érdekelt felek számára.
Az ESG stratégia vállalati stratégiába való beépítése erős együttműködést és támogatást igényel a vállalat különböző csoportjai között, de felbecsülhetetlen értékű lesz, amikor a vállalatok a változó üzleti környezetben navigálnak.
A jelentés keretrendszere segít
Habár az EU jelentéstételi keretrendszere, a CSRD és ezen belül a magyar ESG-törvény megoldja majd, hogy kell ESG-ügyekben aktívabbnak lennie, azok kidolgozásági érdemes valamely már működő fenntarthatóság jelentés keretrendszer logikája szerint elindulni. A világ legnépszerűbb keretrendszere, a GRI például alapvetően úgy indul, hogy a vállalatot a lényegességi témák meghatározására kényszeríti. Érdemes tehát ezeket tanulmányozni, vagy felkérni olyan GRI-minősített külső/belső szakembert, aki segít megépíteni az ESG-működés struktúráját.