Egy zacskó bomlott le teljesen 45 nap alatt a Greenpeace és a Humusz Szövetség áprilisban indított kísérletében. A hazai élelmiszer-üzletláncokban beszerzett, lebomlóként árult zacskók közül egyetlen bomlott le teljesen 45 nap alatt, de a többinél is megkezdődött a lebomlási folyamat – közölte a Greenpeace Magyarország az MTI-vel. |
Otthon komposztálható zacskókat teszteltek
Mint írták, elérkezett az első mérföldkőhöz a Humusz Szövetséggel közös kezdeményezésük, amelyben lebomlóként kínált műanyag zacskókat komposztáltak. Azt vizsgálták, a zacskók valóban lebomlanak-e, és ha igen, akkor mennyi idő alatt. A kísérlet során olyan műanyag zacskókat teszteltek, melyek „otthoni komposztálásra alkalmas” jelöléssel vannak ellátva.
Másfél hónappal a kísérlet kezdete után azt tapasztaltuk, hogy ennyi idő alatt az otthoni komposztálásra alkalmasnak jelölt zacskók döntő része nem bomlott le. A lebomlási folyamat viszont egyértelműen megkezdődött
– nyilatkozta Szabó György, a Humusz Szövetség nulla hulladék programjának vezetője.
Az Aldi vékonyfalú zacskója szerepelt legjobban
A tájékoztatás szerint a lebomló zacskók között jelentős különbséget lehetett tapasztalni. Amíg az Aldi vékonyfalú zacskója teljesen eltűnt, addig az Auchan és Spar hasonló tasakjaiból kis foszlányok maradtak. Ugyanakkor a Tesco vékony zacskójából egy jelentősebb darab még láthatóan nem bomlott le, a Spar vastagabb, otthoni komposztálásra javasolt zacskója pedig szétfoszladozott ugyan, de viszonylag ép maradt.
2021-ben lépett életbe hazánkban az a rendelet, amely részben tiltja, valamint jelentősen megadóztatja a műanyag zacskók forgalmazását. A rendelet kiterjed a lebomló zacskók kategóriájára is. Ezekre azonban körülbelül negyedakkora környezetvédelmi termékdíjat határoztak meg, mint a hagyományos, műanyagból készült alternatívákra.
A valódi megoldást a műanyagkrízisre és a hulladékáradat megfékezésére az eldobható zacskók kivonása, valamint minden más egyszer használatos csomagolóanyag radikális csökkentése jelentené. Ehhez pedig mind a gyártóknak, mind pedig a forgalmazóknak arra kell törekedniük, hogy minél szélesebb körben elterjedjenek a csomagolásmentes, újratölthető és újrahasználható rendszerek.