Így vizsgáztak a bolti lebomló zacskók

Hiperzöld

Archív cikk

Egy zacskó bomlott le teljesen 45 nap alatt a Greenpeace és a Humusz Szövetség áprilisban indított kísérletében.

A hazai élelmiszer-üzletláncokban beszerzett, lebomlóként árult zacskók közül egyetlen bomlott le teljesen 45 nap alatt, de a többinél is megkezdődött a lebomlási folyamat – közölte a Greenpeace Magyarország az MTI-vel.

Otthon komposztálható zacskókat teszteltek

Mint írták, elérkezett az első mérföldkőhöz a Humusz Szövetséggel közös kezdeményezésük, amelyben lebomlóként kínált műanyag zacskókat komposztáltak. Azt vizsgálták, a zacskók valóban lebomlanak-e, és ha igen, akkor mennyi idő alatt. A kísérlet során olyan műanyag zacskókat teszteltek, melyek „otthoni komposztálásra alkalmas” jelöléssel vannak ellátva.

Másfél hónappal a kísérlet kezdete után azt tapasztaltuk, hogy ennyi idő alatt az otthoni komposztálásra alkalmasnak jelölt zacskók döntő része nem bomlott le. A lebomlási folyamat viszont egyértelműen megkezdődött

– nyilatkozta Szabó György, a Humusz Szövetség nulla hulladék programjának vezetője.

Az Aldi vékonyfalú zacskója szerepelt legjobban

A tájékoztatás szerint a lebomló zacskók között jelentős különbséget lehetett tapasztalni. Amíg az Aldi vékonyfalú zacskója teljesen eltűnt, addig az Auchan és Spar hasonló tasakjaiból kis foszlányok maradtak. Ugyanakkor a Tesco vékony zacskójából egy jelentősebb darab még láthatóan nem bomlott le, a Spar vastagabb, otthoni komposztálásra javasolt zacskója pedig szétfoszladozott ugyan, de viszonylag ép maradt.

2021-ben lépett életbe hazánkban az a rendelet, amely részben tiltja, valamint jelentősen megadóztatja a műanyag zacskók forgalmazását. A rendelet kiterjed a lebomló zacskók kategóriájára is. Ezekre azonban körülbelül negyedakkora környezetvédelmi termékdíjat határoztak meg, mint a hagyományos, műanyagból készült alternatívákra.

A valódi megoldást a műanyagkrízisre és a hulladékáradat megfékezésére az eldobható zacskók kivonása, valamint minden más egyszer használatos csomagolóanyag radikális csökkentése jelentené. Ehhez pedig mind a gyártóknak, mind pedig a forgalmazóknak arra kell törekedniük, hogy minél szélesebb körben elterjedjenek a csomagolásmentes, újratölthető és újrahasználható rendszerek.


Olvasd el ezeket is!

  • A kibocsátás csökkentésének három bugyra

    A fenntartható vállalati csökkenti kibocsátását – ez egyszerűen hangzik, ám az már kevésbé egyszerű, hogyan fogjon neki, és legfőképpen miképp mérje meg kibocsátását.

  • 12 százalékkal többet fizetnének
    a fogyasztók a fenntartható termékekért

    A fogyasztók hajlandóak többet fizetni az alacsonyabb környezeti hatású termékekért, mivel egyre jobban aggódnak a klímaváltozás és a környezeti fenntarthatóság miatt. Ugyanakkor sokan még mindig úgy érzik, hogy a fenntartható fogyasztás túl drága - áll egy új tanulmányban.

  • Így szolgálhatja az AI a fenntarthatóságot

    A fenntarthatóság erősen adatvezérelt, és a mesterséges intelligencia kreatív felhasználása segíthet valóban javítani a környezeti károkon – ezt állítja véleménycikkében Benyovszky Máté, AI és informatikai szakértő, az AI Szakértő blog alapítója.

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.