12 százalékkal többet fizetnének
a fogyasztók a fenntartható termékekért

Mehlhoffer Tamás

Archív cikk

A fogyasztók hajlandóak többet fizetni az alacsonyabb környezeti hatású termékekért, mivel egyre jobban aggódnak a klímaváltozás és a környezeti fenntarthatóság miatt. Ugyanakkor sokan még mindig úgy érzik, hogy a fenntartható fogyasztás túl drága – áll egy új tanulmányban, amelyet a globális vezető tanácsadócég, a Bain & Company tett közzé.

A tanulmányhoz a Bain több mint 23 ezer fogyasztót kérdezett meg világszerte a fenntarthatósággal kapcsolatos témákról. Beleértve aggodalmaikat és vásárlási szokásaikat.

A felmérés növekvő érdeklődést mutatott ki a fogyasztók részéről a fenntarthatósági kérdések iránt. A válaszadók közel kétharmada (64%) „nagyon vagy rendkívül” aggasztónak tartja a környezeti fenntarthatóság helyzetét, és 60% mondta azt, hogy az elmúlt két évben fokozódtak félelmei a klímaváltozás kapcsán.

Nem csak a fiatalok félnek

A gyorsan növekvő piacokon úgy tűnik, magasabb szintű aggodalmat mutattak, mint a fejlett országokban élők.

Például Indiában 85%, Brazíliában 81%, Kínában pedig 73% tartja magát „aggódónak”, szemben az Egyesült Államok 53%-os, Németország 54%-os és az Egyesült Királyság 56%-os szintjével.

Bár a közvélemény rendszerint a fiatalabb generációkat azonosítja a klímapánikkal, a felmérés azt mutatja, hogy a klímaváltozási aggodalmak nem változtak jelentősen életkor szerint.

A háború után született boomer generáció 68%-a és az X generáció 69%-a rendkívül aggódik a környezet állapota miatt, a Y generáció esetében 74%, a Z generáció esetében pedig 72% ez az arány.

Minél jobban aggódik, annál többet fizetne

Üzleti szempontból is fontos megállapítás, hogy a fogyasztók körében jelentős az érdeklődés a fenntartható termékek vásárlása iránt. 50% állítja, hogy a fenntarthatóság az egyik legfontosabb 4 vásárlási szempontja közé tartozik. A válaszadók világszerte átlagosan 12%-kal magasabb árat fizetnének az alacsonyabb környezeti hatásért.

A jelentés arra utalt, a vásárlás során mutatott tudatosság egyenesen arányos az aggodalom mértékével. A gyorsabban növekvő piacokon élő fogyasztók nagyobb prémiumokat fogadnak el. Például 20%-ot Indiában, 16%-ot Brazíliában és 15%-ot Kínában, szemben az Egyesült Államok 11, Németország 9 és az Egyesült Királyság 8%-ával.

Annak ellenére, hogy hajlandóak többet fizetni a fenntartható termékekért, a jelentés kimutatta, hogy jelentős különbség van a fogyasztók lehetőségei között. A vállalatok átlagosan 28%-os prémiumot számítottak fel a fenntarthatóbb termékekért, jóval túl azon a szinten, amit a fogyasztók hajlandóak lennének fizetni. Ezért a fejlett piacok fogyasztóinak fele és a gyorsan növekvő piacok egyharmada úgy vélekedik, hogy a fenntartható élet túl drága.

Fogalmuk sincs, mi a fenntartható

Például amikor arra kérték őket, hogy döntsék el, két termék közül melyik generál több szén-dioxid-kibocsátást, a felmérés azt találta, hogy a fogyasztók kb. 75%-a nem tudta a helyes választ.

A tanulmány azt is jelezte, hogy fennáll egy disszonancia a fogyasztók és vállalkozások fenntarthatóság meghatározásai és kritériumai között. Amíg a legtöbb vállalat a termékek előállításának módjára összpontosít, mint például az összetevők és a gyártási módszerek fenntarthatóságára, a fogyasztók felének inkább az számít, hogy a termékeket hogyan használják fenntarthatósági szempontból. Vagyis a vevők inkább olyan szempontokat tartanak szemük előtt, mint a termék újrahasznosíthatósága, tartóssága és a hulladék minimalizálása.


Olvasd el ezeket is!

  • Olyan mikrobákat találtak, amelyek hidegben is megemésztik a műanyagot

    Egy svájci kutatóintézet tudósai olyan mikrobákat fedeztek fel, amelyek alacsony hőmérsékleten képesek megemészteni a műanyagokat.

  • EU-áttörés: miénk a javítás joga

    Az európai fogyasztóknak joguk lesz a hétköznapi háztartási gépek és elektronikai eszközök javításához a pénteken elfogadott EU-jogszabály szerint. Vevőként ez nyilvánvalóan öröm, de kapnak-e segítséget az érintett cégek? „Európa egyértelműen a javítás mellett dönt a kidobás helyett” – hangzott el a feltételes jogszabályról: a Parlamentnek és az EU-tagállamoknak még hitelesíteniük…

  • Eldőlt: az EU élőhelyeinek harmadát kell helyreállítani

    Az EU Környezetvédelmi Tanácsa június 17-én az utolsó, feszült vitát követően végül elfogadta a természet helyreállításáról szóló törvényt (Nature Restoration Law – NRL). Ezzel az utolsó lépést megtéve a javaslat törvényerőre emelkedése felé. A WWF szerint az eredmény óriási győzelem Európa természeti környezete, az éghajlatvédelem, a polgárok és a jövő szempontjából.

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.