Így motiválja beszállítóit a kibocsátás-csökkentésre három cégóriás

Hiperzöld

A vállalati beszállítói lánc kiemelkedő szerepet játszik az üvegházhatású gázok kibocsátásásában. A beszállítók képzése elengedhetetlen, az összefogást és a közös küzdelmet tűzte céljául a három példamutató vállalat.

A CDP elemző cég kutatása szerint a beszállítók emissziója átlagosan 11,4-szer több, mint maguké a vállalatoké. Ugyanezen felmérés szerint a cégek csupán 41%-a jelenti a beszállítási láncából származó levegőszennyezést, és csupán 14%-uk tűz ki célokat csökkentésükre.

Nem csoda: a közvetett, értékláncból származó Scope 3 típusú kibocsátások elszámolása, csökkentése komplikált ügy. Azonban az AstraZeneca gyógyszeripari vállalat, az Atlassian szoftvercég és a Philips technológiai gyártó elkötelezte magát beszállítók emisszióinak csökkentésére és tudományos alapú célok kitűzésére – írja a GreenBiz. Lássunk néhány jó gyakorlatot, amelyek itthon is felhasználhatók.

Atlassian: beszállítók képzése a cél érdekében

Az Atlassian a 2025-ös – tehát 2025. július 31-ig tartó – pénzügyi év végére egyetlen nagyon komoly fenntarthatósági célt tűzött ki magának: a beszerzéseinek 65%-át (kibocsátás szerint) tudományos alapú célkitűzésekkel (science based targets) rendelkező beszállítóknak kell biztosítania. A legutóbbi fenntarthatósági jelentése szerint ez azonban még csak beszállítói 6,9%-ról mondható el.

A tudatosság növelése érdekében a cég immár beszerzési szerződéseibe és tárgyalásaiba is beépíti a tudományos alapú célokat, ezen kívül beszállítói irányelveket és ingyenesen elérhető forrásokat hozott létre, amelyek segítik a beszállítóknak kidolgozni saját céljaikat. Az Atlassian ezen kívül további tanácsadást kínál a 10 legnagyobb kibocsátásért felelős beszállítójának, hogy minél gyorsabban és hatásosabban legyenek képesek megalapozni kibocsátás-csökkentő stratégiájukat.

A fenntartható beszállításig vezető út azonban kihívásokkal van kikövezve: az Atlassian legnagyobb beszállítója, az Amazon Web Services anyavállalata, az Amazon jelenleg nem tervez jelentős kibocsátáscsökkentést, és az Atlassian szerint sajnos eddig nem jutott sokra a velük való tárgyalásban.

AstraZeneca: iparági vásárlóerő

Az AstraZeneca stratégiája a következő: együttműködnek azokkal a vállalatokkal, amelyek ugyanazokat a beszállítókat használják, és közösen törekednek céljaik elérésére.

Erre tökéletes példa az Energize, amelynek az AstraZeneca alapító partnere. Az Energize egy olyan program, amelyet gyógyszeripari vállalatok finanszíroznak azzal a céllal, hogy a beszállítók áttérjenek a megújuló energiája . A programnak jelenleg 500 beszállító is részese, akik olyan vállalatokkal működnek együtt, mint a Pfizer, a Novartis, a Novo Nordisk, a Roche és a Sanofi. Az Energize-nak köszönhetően vállalati összefogás alakult ki, amelynek közös célja, hogy vásárlói erejük egyesítése révén új energiavásárlási megállapodásokat kössenek beszállítóikkal.

Az AstraZeneca eltökélte, hogy 2030-ra megfelezi Scope 3 kibocsátásait (2019-hez képest).  A legutóbbi, 2022-es jelentésében azonban 8,9%-os növekedésről számolt be, így a beszállítókkal való összefogás egyre fontosabbá válik.

Philips: iparági tudáslánc

A Philips és az AstraZeneca igyekznek minél többet segíteni közvetlen beszállítóiknak a nettó nulla felé törekvő üzleti modellekre való áttérésben. Ezt olyan erőforrások és adatok hozzférhetőségével teszik meg, amelyek elősegítik a beszállítók egymás közötti kapcsolatfelvételét. A vállalatok beszállítói tovább adják a tudást a saját beszállítóiknak, ezzel pedig iparágon belüli tudáslánc alakul ki, ami sokkal gyorsabban ér el eredményt, mint bármilyen tárgyalás.

A Philips az energia-auditok és a “coach-képző” programok kereteiben is oktatja beszállítóit. A cég célja, hogy 2025-ig beszállítóinak fele tudományos alapú célokat tűzzön ki: jó úton jár, hiszen eddig 46%-nak sikerült.


Olvasd el ezeket is!

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.