Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a személygépkocsikra, kisteherautókra és teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékekre vonatkozó Euro 7 rendeletet – írja az MTI.
A brüsszeli közlemény szerint az elfogadott Euro 7 rendelet egyebek mellett a közúti járművek kipufogógáz-kibocsátását szabályozza, de más típusú kibocsátások, például a gumiabroncskopás és a fékrészecske-kibocsátás tekintetében is szabályokat állapít meg. Az Euro 7 rendelet a kihirdetését követő huszadik napon fog hatályba lépni.
A személygépkocsik és a kisteherautók esetében a rendelet nem módosítja a jelenleg hatályos Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási határértékeket, de szigorúbb követelményeket vezet be a szilárd részecskékre vonatkozóan. A nehézgépjárműnek minősülő autóbuszokat és tehergépkocsikat illetően a rendelet szigorúbb határértékeket ír elő számos szennyező anyag tekintetében. Köztük a dinitrogén-oxidra vonatkozóan (N2O) is, amelyekről a szabályok korábban nem rendelkeztek.
2035-től zéró kibocsátású buszok járnak
A nagy tehergépkocsik és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030-2034 közötti időszakban 45, 2035-2039 között 65, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. 2030-tól kezdődően a pótkocsikra 7,5 százalékos, a félpótkocsikra 10 százalékos kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg az intézkedések.
Az új városi autóbuszok kibocsátását 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteni, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk.
Az Euro 7 szigorúbb határértékeket vezet be a fékezés során keletkező részecskekibocsátással kapcsolatban is. Valamint egyedi határértékeket határoz meg az elektromos járművek esetében. Az új szabályok az élettartamra vonatkozó követelményeket is szigorítják. A szigorúbb követelmények minden járműre vonatkoznak majd, futásteljesítmény és az élettartam tekintetében is.
Az Európai Bizottságnak 2027-ig részletesen meg kell vizsgálnia az új szabályok hatékonyságát és hatását. A felülvizsgálat során többek között fel kell mérni, hogy a szabályokat alkalmazni kell-e a kis tehergépkocsikra, milyen szerepet játszhat a kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan. Emellett azt is, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.
A Tanácsnak még hivatalosan jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphetne.