Fotó: Európai Unió, 2024

Sokkal több e-autó töltőpont szükséges az uniós klímacélok eléréshez

Hiperzöld

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez – írja az MTI.

Ez az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentésében az is olvasható, hogy 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.

Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója hangsúlyozta:

 Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül

De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével.

Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben

– tette hozzá.

Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban. Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez évente 1,2 millió töltőállomás létrehozására lenne szükség, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.

A nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani


– figyelmeztetett de Vries.

Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás. A meglévők legtöbbje Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az unió keleti felében különösen ritkák.

Az EU célkitűzése szerint 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását.


Olvasd el ezeket is!

  • A holnap tegnapja hiperzöld! 2024 januári kiadás

    A 2024-es év várhatóan legizgalmasabb globális fenntarthatósági trendjeiről beszélgetett ismét főszerkesztőnkkel, Mehlhoffer Tamással a radiocafé 98.0 műsorában Nyul Zsuzsi. A holnap tegnapja adása itt meghallgatható!

  • Megbukhat
    a 2030-ra kitűzött Uniós éghajlat- és energiapolitikai törekvés

    Nem halad jól az Európai Unió azon törekvése, hogy 2030-ig az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatásúgáz-kibocsátást, mivel egyelőre elégtelenek az erre irányuló intézkedések.

  • Miért lesz bajban a cég, ha nem törődik a biodiverzitással?

    A természet és a biodiverzitás védelme nemcsak morális, hanem üzleti és pénzügyi szempontból is létfontosságú, és a jövőbeli gazdasági siker szempontjából is kiemelt prioritás kell legyen. Fontosságának felismerése egyre inkább előtérbe kerül a gazdaságban és a befektetések terén, áll abban a méretes elemzésben, amelyet a Financial Times online verziójában olvashattunk…

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.