A hazai médiának is elő kell rukkolnia karbon-lábnyomával

Hiperzöld

A K&H Csoportot mostantól új eszköz segíti, hogy kommunikációs tevékenysége során is fenntarthatóbbá váljon. A Mindshare médiaügynökség által használt szoftver segítségével beemelik a média karbonlábnyom számítását a médiavásárlás döntési mechanizmusába. Cikkünk összefoglalója Nyul Zsuzsa A holnap tegnapja című rádióműsorában és podcastjában elhangzott interjújának, egyben első megjelenése a műsor és a Hiperzöld partnerségének. Az interjúalanyok: Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs igazgatója és Somlói Zsolt, a Mindshare Hungary médiaügynökség ügyvezető igazgatója.

Szeretnénk felmérni, hogy az általunk használt médiaeszközöknek és média-megjelenéseknek mekkora a karbonlábnyoma, hogy a jövőben ezt is figyelembe tudjuk venni az egyes kommunikációs eszközök értékelése és kiválasztása során

mutatta be új kezdeményezésüket Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs igazgatója.

Stratégiánk szerves részét képezik a fenntarthatósági célkitűzések. Ehhez szeretnénk kommunikációs tevékenységünk fenntarthatósági szempontú átgondolásával is hozzájárulni.

A mérésekhez használt elemző szoftvert a WPP nemzetközi kommunikációs holding amerikai ága fejlesztette ki. Hazai adaptálását a Mindshare segíti, mint az interjúból kiderült, úttörőként, elsőként Európában.  A médiavásárlás eredményességét eddig főként az elérés–affinitás–költséghatékonyság „szentháromságával” mérte a szakma.  Horváth Magyary Voljč Nóra szerint ez egészül ki most egy negyedik pillérrel, ezért innentől szerencsésebb inkább „szentnégyesről” beszélni, mivel a korábbi fő teljesítménymutatók (KPI-ok) hármasához felzárkózik a karbonlábnyom indikátora is.

Aki előbb lép, hamarabb kerül a média mixbe

Horváth Magyary Voljč Nóra és Somlói Zsolt is egyetértett abban, hogy a média karbonlábnyom akkor csökkenthető, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az egész értékláncon belül pontosan hol, mennyi üvegházhatású gáz keletkezik.

Hiszen bankunk is méri a karbonlábnyomát, amelybe a beszállítók eredménye is beleszámít, tehát a média felhasználása is megjelenik a sajátunkként. Ezért azok a sajtóorgánumok, amelyek elindulnak ezen az úton, várhatóan hamarabb kerülhetnek be a médiamixünkbe

mondta a kommunikációs igazgató.

Itthon ez a téma még gyerekcipőben jár, de kíváncsi vagyok, melyik lesz az első hazai kiadó, amely bejelenti a karbonsemlegességet. Aki előbb lép, az versenyelőnyhöz jut.

A média karbonlábnyom-számító szoftver egyébként a Mindshare által bekért adatok alapján kalkulál. Nézni fogják például a megújuló energiaforrások, energiatakarékos megoldások használatát, a tartalom előállításához szükséges kibocsátást (például, hogy távoli helyszínekre kell-e utazni a műsor előállításához), de akár azt is, hogy egy online felület működése mennyi erőforrást igényel (hány videót tartalmaz, mekkora adattárolást igényel). Ez alapján a hirdető ügyfél, ez esetben a K&H dönti el, hogy az értékelés alapján milyen szerepet játszik az adott média hirdetési terveikben.

Hatnak-e az olvasók, nézők a fenntarthatóságra?

Részben eltért a két szakember véleménye Nyul Zsuzsa felvetésére adott válaszukban: a médiafogyasztók rávehetik-e a sajtót, hogy fenntarthatóbban működjön? Horváth Magyary Voljč Nóra szerint ezt nem az olvasók-nézők-hallgatók fogják elérni, hanem a befektetők, a munkavállalók vagy a finanszírozást nyújtó intézmények, amelyek kikövetelik a zöldebb működést. Somlói Zsolt szerint a mai fiatal korosztály esetében az igazságosság, a lokális értékek támogatása a korrektség eggyel fontosabb, mint az előző generációban (ahová 50-en túl magát tartozónak vallja). Ezért a fiatalok munkavállalóként, de akár fogyasztóként is hatást gyakorolhatnak

Somlói Zsolt egy másik kezdeményezést is bemutatott. A Mindshare-nél egy audit zajlott, amely során kiderült, hogy a legnagyobb hatást az alaptevékenységükben tudják elérni, nem pedig az iroda vagy a gépjárműpark fenntarthatóbbá tételével (amely egyébként 15-20 százalékkal csökkenti karbonlábnyomukat).  Ezért az amerikai anyacég szoftverének adaptálása mellett olyan eszközökön is dolgoznak, amellyel elérhetik, hogy a hirdetők többet hirdessenek „kisebbségi, rétegérdekeket megjelenítő médiában”, például kulturális, civil vagy hátrányos helyzetű csoportoknak szóló felületeken.

Mindezt úgy, hogy közben az üzleti célok ne sérüljenek, a kiválasztott médiának kereskedelmileg is értelmezhetőnek kell maradnia,

tette hozzá. Ezzel a társadalmi fenntarthatóság ügye is bekerül fontos szempontok közé a médiaválasztásban.

Fenntarthatóság: így gondolkodik a bank

A K&H a károsanyag-kibocsátás tényleges csökkentése érdekében 2030-ra 80 százalékkal fogja vissza széndioxid-kibocsátását a 2015-ös szinthez képest. Ebből a célból a K&H felülvizsgálta és átalakította hitelezési és befektetési stratégiáját. Így a leginkább érintett szektorokban a fenntarthatóságra összpontosíthat, valamint segíti üzleti banki ügyfelei felkészülését is a klímaváltozásra. Annak a lehetőségét  is megvizsgálja, hogy saját, intézményi weboldalainak miként tudja csökkenteni a karbonlábnyomát. Ezenkívül a bank tavaly csatlakozott a Green Pledge kezdeményezéshez, aminek célja, hogy a hazai marketing- és reklámipar még nagyobb figyelmet fordítson a környezetvédelemre, a környezet megfelelő ábrázolására, illetve az ilyen szempontú etikus reklámozásra is.

Hiperzöld jegyzet

Az interjú a RadioCafé 98.0 A holnap tegnapja című műsorában volt hallható, a felvétel elérhető a Spotify-on is. A Hiperzöld és A holnap tegnapja együttműködésének keretében ezentúl írásban is összefoglalunk egy-egy érdekes beszélgetést.


Olvasd el ezeket is!

  • Háttér: mik azok az SDG-k és miért fontosak?

    Ha elkezdünk foglalkozni a fenntarthatósággal, előbb-utóbb beleakadunk az SDG-k fogalmába: a legismertebb jelentéstételi standardok is ezekre épülnek, és a szervezeti fenntarthatósági törekvések is ezek köré szerveződnek. Az SDG a Sustainable Development Goals, azaz a fenntartható fejlődés céljait jelenti, és 17 van belőlük. Mik ezek, ki határozta meg őket?

  • Július 3-án van a zacskómentes világnap

    Minden év július 3-án a bolygónkat elárasztó nejlonzacskókra figyelünk. Csak az EU-ban 3,4 millió tonnányit gyártanak évente belőlük, azért, hogy akár egyetlen használat után a szemétben végezzék.

    • Korlátozott tartalom.

      Teszt: mennyire épült be a fenntarthatóság szervezetébe?

      A fenntarthatóság beépítése az üzleti stratégiába manapság az egyik legfontosabb értékteremtő tevékenység a vállalati vezetők számára. Ez belső átalakításokkal, új eszközökkel és folyamatokkal érhető el, a felkészültséget pedig egy gyors teszttel is le lehet mérni, amelyet magyar nyelven kizárólag a Hiperzöld.hu előfizetői érhetnek el.

    Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.