Reklámajándék, amelynek látjuk a környezeti lábnyomát

Zsivicza Diána, a Lollipop nyomda tulajdonosa szerint a fenntarthatóság hitelességi és technológiai kérdés is

Hiperzöld

Archív cikk

A nyomda és a reklámajándék-gyártás olyan terület, ahol sokat lehet tenni a fenntarthatóságért, miközben maga az iparág is felvet dilemmákat, például, hogy miért kell egyáltalán reklámajándékot venni és adni. Az országosan ismert Lollipop Nyomda és Reklám számára a fenntarthatóság hitelességi és technológiai kérdés: olyan ultramodern megoldásokat alkalmaznak, amelyekkel nyomon lehet követni termékeik származását, összetételét. Interjúnkban szó esik többek között az árverseny elkerüléséről, arról, hogyan lesz a grafikától zöld egy termék, és mi köze a gépparknak a nyomdászok élettartamához.

Honnan jött az ötlet, hogy fenntartható nyomdát alakítsatok ki?

Szoktam viccelődni azzal, hogy mi véletlenül lettünk fenntartható nyomda 2013-ban. Nem azzal a céllal alakultunk így, hogy kiemelkedően zölddé váljunk és tanúsítványokat szerezzünk be. Az ismert tény, hogy klasszikus nyomdagépek között dolgozni tüdőrák, felső légúti betegségek jelentős veszélyével jár a vegyi anyagok belélegzése miatt. Úgyhogy mi azért  vásároltunk csak vegyszermentes gépeket, mert született egy kislányunk, és apa pedig maradjon életben, hogy fel tudjuk nevelni. Ennek eredménye, hogy ha ma valaki bejön hozzánk, akkor nem érez nyomdaszagot és nem használunk oldószert a munkafolyamatokban. 2013 óta, ha nálunk rendel valaki vászonképet, azt nyugodtan beviheti a gyerekszobába, mert a gyermek nem fog vegyszert belélegezni.

Kialakult mára vevői igény a zöldebb, egészséget is figyelembe vevő nyomdai termékekre?

A vevőink eleinte nem kérdeznek erről, de amikor tájékoztatást kapnak a zöld lépéseinkről, folyamatainkról, akkor már értékelik, amit teszünk. Fontos, hogy az ezzel járó 8-10% százalékkal magasabb árat is hajlandók elfogadni. Mi nem is akarunk, nem is tudunk árversenyre kelni mondjuk egy öreg vidéki nyomdával, ahol 40 éves masinákon kinyomtatják a vevő igényét. Nálunk a legöregebb gép is 2019-es.

Mennyire várják el a fenntartható szemléletmódot a reklámajándékok megrendelői?

Az utóbbi három évben, a COVID óta erősödött ez a vevői igény. Viszont a fogalmakat még tisztáznia kell az iparágnak és a megrendelőknek. Például tipikus reklámajándék kérés, hogy legyen bambuszból a toll, a füzetborító, mert az gyorsan nő. Ez igaz, de attól még ugyanúgy termőföldet igényel, sok vizet az öntözése, tehát nem biztos, hogy ha utánaszámolunk, akkor ez a legzöldebb megoldás. Az uniós és egyéb szabályozások, az ESG-szemlélet nagy löketet ad a témának, de a konkrét kérdésekre, hogy például egy adott projekt gazdája, aki árajánlatot kér tőlünk, mit ért környezetbarát megoldásokon, sokszor „nem tudom” a válasz. A mi álláspontunk, hogy amit mi teszünk, az legyen mérhető, átlátható és követhető, harmadik felek által tanúsítva. Ahol lehet, újrahasznosított anyagokat használunk. Persze nem mindenhol lehet, egy powerbank esetében szükséges az akkumulátor. Csökkenteni tudjuk a környezeti lábnyomunkat, és ahol ez már nem lehetséges, ott kompenzálni tudjuk.

A vegyszermentes festékeken kívül milyen fenntartható gyakorlatot követtek még?

A reklámajándékok esetén technológiai szempontból izgalmas az Aware, amely egy, az anyagba épített nyomjelző. Gyártáskor beépítik a termékbe, például egy táska szövetébe, és ezt a gyártás végén ez a nyomjelző kimutatható, és ezzel bizonyítható az újrahasznosított anyagtartalom megléte. E termékek esetében meg kell vizsgálnunk, milyen mértékben tudjuk újrahasznosított anyagokból elkészíteni őket. Például a töltők külső burkolata, vagy az ivópalackok 95%-át gyárthatjákilyen módon. Utóbbi esetben az 5% a szigetelés. A katalógusban a termékeknél a széndioxid-lábnyomot is feltüntetjük, és életciklus elemzés alapján az újrahasznosítható anyagok arányát is.

Van egy tekercses, kifejezetten környezetbarát nyomtató, amelyhez a festéket az eddigi műanyag helyett kartonpapírban adják. Eddig a műanyagot vissza kellett vinni és megsemmisítésre leadni, most pedig arra is figyelnek, hogy ne termeljünk ilyen hulladékot. Egy festékpatront akár egy nap alatt elhasználunk, tehát jelentős mennyiségről van szó. Az sem mindegy, hogy milyen beszerzésből származnak a papírok, milyen minősítésűek. Ma már az sem igaz, hogy ezeken látszik az újrahasznosított volta – én sem tudom megmondani a különbséget. Vannak azonban olyan termékek, például a matricázáshoz használatos vynilek, amelyek környezetbarát megoldását még nem találták ki.

Néha a grafikáig vissza kell menni, ha ökotudatos terméket akarunk kapni a folyamat végén. Egy autós cégnek készítettünk papírcsomagolást virágmagoknak a Debreceni Virágkarnevál idejére. A papírt nem lehetett a bevett gyakorlati szerint módszerrel fóliázni, hiszen akkor nem bomlik el, viszont a megtervezett grafika olyan hajtást igényelt, amelyet fólia nélkül nem lehetett megoldani: így a grafikát kellett részben újragondolni. Most egy adventi naptárral vagyunk hasonló helyzetben, és el kell fogadtatnunk az ügyféllel, hogy más grafikai tervben gondolkodjon.

Szó esett a harmadik feles tanúsítványokról. Ezekből azért több száz kering Európában, mi alapján tudtátok kiválasztani ebből a kínálatból a valóban hiteleseket?

Nincsen konkrét szabályozás, előírás még a mi iparágunkban. Nekünk kell választani.  Fontos szempont az átláthatóság, követhetőség az anyagbeszerzéstől kezdve minden munkafolyamaton át a vevőig, akinek hitelesen kell kommunikálnunk erről. Világszerte ismert tanúsítványokat alkalmazunk, Ökotex, GRS-RCS, sok ilyen rövidítés van, de fontosabb, hogy mit takarnak. Ezért illeszkedik hozzánk az Aware, ahol technológiailag követhető a zöld megoldás. Ruházati cégek is alkalmaznak már olyan megoldást, hogy egy QR-kód beolvasásával azonnal elénk tárul a termék eredeti, anyagösszetétele vagy az újrahasznosított anyagok aránya.

De valójában nem a tanúsítványok a legfontosabbak, mert van jó pár, amelyet pénzért meg lehet vásárolni. Azt szoktam mondani az ügyfeleknek, hogy nézzenek körül nálunk, és számos dolgot tapasztalnak, amit máshol nem. Egy példa a szemléletünkre: gyerekkórházakat, műtőket is dekorálunk és ugyanazokkal az anyagokkal dolgozom, mint az irodadekoráció esetén. Nekem is van gyerekem, és ő is abban a kórházban fog feküdni.

Muszáj feltennem a kérdést, hogy a reklámajándékozás maga hogyan fér bele a fenntarthatóságba? A körforgásos gazdaság szemlélete szerint ezek felesleges termékek, amelyek hulladékként végzik.

Egyik ügyfelünkkel éppen arról beszélgettünk, hogy rengetek épülethálójuk van a raktárban.Leszerződtünk egy varrodával, hogy ebből az anyagból táskákat készítünk, most zajlanak a próbavarrások. Tehát nem csak az a reklámajándék, amit megveszünk, hanem például ez esetben ajándék  a molinóból, épülethálóból készülő táska is.. Építőipari cégeknek is jeleztem, hogy a leszedett molinókat hozzák el, mi lemossuk, feldaraboljuk, konfekcionáljuk, és laptop táskákat, szütyőket készítünk belőle. Ez egy visszajelzés lehet a kollégáknak, ügyfeleknek, hogy ez az ő termékük volt, amelyet nem kidobtunk, hanem újrahasznosítottunk.

Nagyon küzdök az ellen, hogy olcsó kínai vacakokkal ajándékozzuk meg az ügyfeleket. Vegyünk inkább kevesebb kulacsot például, de akkor az ne szivárogjon és legyen fenntartható forrásból.

Itt a karácsonyi reklámajándék-rendelések szezonja. Van olyan trend, ami fenntarthatóság szempontjából különbözik az előző évekhez képest?

Azokra a termékekre költenek inkább az ügyfelek, amelyek használhatók. Kapható nálunk egy világító logós tolltartó, amely egyben telefontöltő is. Ez jó a márkának és valóban használható. Korábban nagyon népszerűek voltak a kézműves élelmiszer-termékek, de ezek nagyon drágák voltak és 1-2 nap után elfogytak, és nem maradt reklámértékük. Legyen maradandó, hasznos és építse a márkát úgy, hogy közben vigyázunk a Földünkre.


Olvasd el ezeket is!

Üzleti fenntarthatósági portálunk "Hipergyors info" rovatának friss hírei továbbra is ingyenesek és azok is maradnak. A magyarul egyedülálló, hasznosítható tartalmak, útmutatók, tanácsok azonban csak előfizetőink számára elérhetők.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy weboldalunk alapvető funkciói használhatóak legyenek. 

Statisztikai sütik

Weboldalunk fejlesztésének, valamint a felhasználói élmények javításának céljával olyan sütiket is használunk, melyek arról tárolnak információt hogy látogatóink hogyan használják weboldalunkat. Ezek a sütik nem tudják Önt személy szerint beazonosítani, csupán olyan információkat gyűjtenek, mint pl. hogy melyik oldalt látogatta meg, a weboldal mely részére kattintott, hány oldalt keresett fel, milyen hosszú volt az egyes munkamenetek időtartama, melyek voltak az esetleges hibaüzenetek.
A Google Analytics sütijeivel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat bővebben.